Ikona programu Instagram

Niesamowita historia aplikacji Instagram

Dwa lata temu, dokładnie 6 października 2010 roku, w apple’owskim App Store pojawiła się aplikacja Instagram. W ciągu około 730 dni obecności na rynku, ów prosty program odniósł wręcz nieprawdopodobny sukces. Posiada obecnie 100 milionów zarejestrowanych użytkowników, a w swojej bazie danych 5 miliardów wykonanych przez nich zdjęć. Po 551 dniach od debiutu programu, jego twórcę – firmę Burbn, Inc. – i jej wszystkich 13 pracowników, przejął Facebook za miliard dolarów w gotówce i akacjach. To największa transakcja tego typu (czyli zakupu nie przynoszącego dochodów start-up’a) od 2006 roku, kiedy to Google, za 1,65 miliarda dolarów, kupiło YouTube’a.

Ikona programu Instagram

Ikona programu Instagram

Historia sukcesu aplikacji Instagram jest naprawdę krótka i zarazem interesująca. Człowiekiem, który niewątpliwie wniósł największy wkład w powstanie programu, jest Kevin Systrom. To on, w 2010 roku, rozpoczął tworzenie mobilnej aplikacji Burbn (trochę podobnej w założeniach do Foursquare), która, wśród wielu swoich funkcjonalności, miała również opcje dzielenia się zrobionymi zdjęciami. Co ciekawe Kevin Systrom nie jest z wykształcenia programistą – w 2006 roku ukończył, na Uniwersytecie Stanforda, kierunek związany z zarządzaniem. Pracując w dziale marketingu firmy Nextstop, nocami samodzielnie uczył się programować, jednocześnie tworząc swój autorski projekt. Po pierwszym spotkaniu z potencjalnymi inwestorami, Systrom zaryzykował i postanowił rzucić pracę, myśląc o założeniu własnej firmy. Napisany przez niego prototyp programu okazał się być na tyle interesujący, że udało mu się pozyskać 500 000$ na jego dalszy rozwój.

Kevin Systrom zaprosił do współpracy Mike’a Krieger’a – swojego znajomego z uniwersytetu. Już razem postanowili, że jeżeli mają założyć firmę, to muszą się skupić na byciu naprawdę dobrym w jednej, konkretnej rzeczy. Stanęło na tym, że cały wysiłek włożą w opracowanie sieci społecznościowej, ukierunkowanej na dzielenie się zdjęciami. Mimo posiadania praktycznie już gotowej aplikacji Burbn, posiadającej bardzo szeroką funkcjonalność, podjęli trudną decyzję wycięcia z niej wszystkiego co nie było związane z fotografią. Zmiany były tak ogromne, że zdecydowali się zmienić nazwę. I tak w skrócie narodził się Instagram.

Od debiutu programu w App Store trwa nieprzerwane pasmo sukcesów młodej firmy. W grudniu 2010 roku Instagram ma już milion użytkowników. Pół roku później jest ich 5 milionów, po roku obecności na rynku 10 milionów, a po kolejnych sześciu miesiącach 30 milionów. Wielkim sukcesem okazało się wydanie aplikacji na platformę Android. W pierwszym dniu dostępności w Google Play, Instagram został pobrany milion razy, a 10 dni po tym debiucie, łączna ilość kont przekroczyła liczbę 40 milionów.

Równie dobrze (albo nawet jeszcze lepiej niż wcześniej) Instagram radzi sobie będąc pod egidą Facebooka. Niedawno ten ostatni pochwalił się, że aplikacja ma już 100 000 000 użytkowników, którzy zamieścili w serwisie ponad 5 miliardów zdjęć. Dynamika wzrostu godna pozazdroszczenia…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge